Historie CWP

//Historie CWP

Historie CWP

Oprichting Comite Woonboten Prinsengracht

Comite Woonboten Prinsengracht is opgericht in de zomer van 2009. Sindsdien vele cijfers van schade, overlast en vechtpartijen overlegd om de overlast terug te dringen.
Opsomming schade 2011 Amstelveld (2008 t/m 2011 voor hele gracht beschikbaar)

  1. vd Berg (Prinsengracht 788-S), 7 kapotte ruiten (glas in lood) & dakschade door overlopers en afvoerpijp eraf gevaren
  2. ter Kuile (Amstelveld 32),  afgebroken stootrand (herstelkosten worden nog getaxeerd)
  3. de Jong (Amstelveld 31), afgebroken afvoerpijp (herstelkosten worden nog getaxeerd)
  4. Beijen (Amstelveld 34), krassen en butsen in de verf (herstelkosten worden nog getaxeerd), agressieve mensen die over de boot lopen met dakschade tot gevolg
  5. Elsen (Amstelveld 36), Raam kapot, berghout en afvoerpijp eraf gevaren, vechtpartij
  6. Cornelisse (Prinsengracht 780-S), kapotte ruit en vechtpartij

R den Hollander (Prinsengracht 794-S), Lakschade ondanks bescherming (1300,- herstelkosten) & afgebroken luchthapper (140,-) ondanks ingehuurde beveiliging (300,-), vechtpartij

  1. Marinissen (Prinsengracht 774-S), Lakschade (wordt nog getaxeerd)

Gerry & Sherryl (Amstelveld 35), Berghout er af gevaren en lakschade (herstelkosten worden nog getaxeerd)

(…)
Oplossing (naar het voorbeeld van Venetie)

– Eenrichtingsverkeer Prinsengracht 365 dagen ter bevordering van de doorstroming en terugdringen van overlast.

 

Raadsadres Rederijen:

In onze optiek is één van de belangrijkste redenen van de overlast niet zozeer de breedte van de vaarweg op de Prinsengracht alswel de flessenhals die de brug over de Utrechtse straat vormt. Deze brug is dusdanig smal dat passeren, ook voor de pleziervaart, niet mogelijk is. Dientengevolge ontstaan aan weerszijden van de brug opstoppingen die dan inderdaad resulteren in situaties zoals die door het comité worden beschreven.”

 

– Koninginnedag & na afloop Canal Parade: Zoals ook door rederijen (ervaringsdeskundigen) voorgesteld, Prinsengracht afsluiten. Goede alternatieven zijn overige grachten:

  • Keizersgracht is een middengracht, hierdoor goede uitwijkmogelijkheden, en daardoor spreiding, naar de overige grachten
  • Keizersgracht is breder dan Prinsengracht, daardoor meer “reservoir” ruimte bij bruggen
  • Bruggen zijn breder waardoor opstoppingen minder voorkomen
  • Beperkt aantal woonboten waardoor minder overlast voor woonbootbewoners
  • Iets lagere bruggen waardoor te hoge, en daardoor te grote boten op natuurlijke wijze geweerd worden.
  • Uitvaart op de Amstel, daardoor goede “uitwaaiermogelijkheden” voor de pleziervaart en geen flessenhals bij de Amstelsluizen.

 

– Sub optimale oplossing is het gecontroleerd toelaten tijdens Koninginnedag en na afloop van Canal Parade zoals tijdens Canal Parade.

Oplossing is in ieder geval noodzakelijk om jaarlijks terugkerende hel voor bewoners te beeindigen.

By | 2015-06-18T10:41:09+00:00 June 16th, 2015|Historie|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment